En fet jäkla chokladkaka

Jag har tidigare nämnt denna mastiga chokladkaka i det här inlägget och då lovade jag att lägga in receptet. Nu är det ju så att jag är "höftandets mästarinna" och när jag bakar så är det sällan efter recept. Den här gången skrev jag dock upp vad jag gjorde så jag ska försöka mig på en beskrivning.


Detta är alltså en chokladkaka som ska vara sockerfri, eller nästintill sockerfri (läs det länkade inlägget ovan ifall ni undrar vad jag menar). Men så kommer en hake - den är ganska fet! Man skulle alltså kunna kalla det för en LCHF-chokladkaka.

Smeten räcker till en stor form.

Du behöver:
  • 50 gr smör (riktigt smör, inte margarin!)
  • 2 st sockerfria chokladkakor, över 70% kakao (jag tror att det är coletta som har 72% sockerfri choklad)¨
  • 1 msk kaffe
  • ½ dl kakao (inte nödvändigt, men jag brukar ha det)
  • 2 nävar qinoapuffar eller hackade nötter eller mandlar
  • 1 nypa eller 1krm salt
  • 4 ägg
  • 3 dl grädde
  • 1dl canderel-strö (går att ersätta mot 1 dl vanligt socker eller ½ dl honung ifall man är rädd för aspartam)

Smör-choklad- och kaffeblandningen
Smält smöret och chokladkakorna i varmvattenbad eller i micro på låg effekt. Dessa ska blandas tillsammans med kaffet och saltet. Låt svalna lite medan du gör nästa steg.

Ägg-grädde-fluffet
Vispa upp äggen, grädden och canderel tillsammans tills det blir riktigt fluffigt.

Nu ska dessa två blandas!
Häll långsamt ner smör-choklad- och kaffeblandningen i det uppvispade ägg-grädde-fluffet. Vispa hela tiden medan du häller i chokladröran, annars tappar smeten för mycket fluff! Om du vill ha i den extra kakaon så häll i det nu också.
Slutligen...
Ös ner en näve av qinoapuffarna/nötterna/mandlarna och rör om lite lätt. Smörj en form med smör och strö på lite hackade nötter/mandel eller ströbröd. Häll i smeten! låt stå i ungen på ca 175grader i 15-25 minuter (beroende på hur kladdig du vill ha den).

Voila! C'est un gâteau au chocolat délicieux! nomnomnom!!

Bilderna har jag stulit från Sara Lovisas blogg eftersom jag inte tog några egna bilder på kakan innan jag gav bort den till henne. Tack Sara för att jag fick bestölda dig!



Kommentarer
Postat av: IamSAn

Ser riktigt god ut!

2013-01-17 @ 17:25:20
URL: http://iamsan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin