Skam på P1

Här kommer ett radioprogram till som jag vill rekommendera!

Det var ett tag sedan jag hörde det här avsnittet av Oförnuft och Känsla som sänds på Sveriges Radio P1 och jag fann det mycket tänkvärt, särskilt då jag själv försöker att kämpa mot skammen att vara svag - att känna skuld över att behöva be om hjälp och att kampen mot "ensam är stark-principen".

Det handlar om skammen att vara svag, behöva be om hjälp eller att tycka synd om sig själv. Skammen som det lilla barnet känner, det barnet som alltid stannar kvar inom oss trots vårt fysiska åldrande.



Eller som det står på hemsidan för programmet:


Halkar vi på en isfläck är vår första tanke inte ”har jag skadat mig”, utan ”här gäller det att snabbt ta sig upp igen innan någon börjar stirra”. Vi skäms. Ibland kan skammen ta över hela livet. Författaren Charlotte Rudenstam dolde en våldtäkt, för att hon själv skämdes så mycket. Hör om kvinnan vars tunnhårighet gav henne problem på bussen. Och så skäms vi över skämten som spårat ur. Studiogäst är författaren och journalisten David Lagercrantz som har ett speciellt förhållande till skam. I pappa Olofs familj var skammen en dygd.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja, crepes är superdupergott :) och går ju att variera hur mycket som helst.



Haha, ja en J.Lo rumpa hade verkligen varit något :P

2011-08-03 @ 17:19:00
URL: http://hanneluren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Viktigt! Författaren heter RUDENSTAM inte Runestam

2011-09-03 @ 19:48:32
Postat av: VelourVenus i egen högfärdig person

Till "Anonym": Absolut! det borde jag ändra på. Jag kopierade bara texten rakt av från P2's hemsida så jag antar att det var där det stod fel från första början :)

2011-09-04 @ 09:00:33
URL: http://velourvenus.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej igen, det är nog helt rätt att texten från SR:s hemsida var fel från början men där är den ändrad. Vore väl ändå bra att ta bort mitt namn och ERSÄTTA med det rätta.

Tack på förhand!

2011-09-04 @ 12:04:35
Postat av: VelourVenus i egen högfärdig person

Till Anonym: Nu är det fixat!

2011-09-04 @ 14:34:40
URL: http://velourvenus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin