Ginger Lemonade

Nu ska jag försöka beskriva hur går jag till väga då jag gör min ingefärslemonad.

Du behöver:
  • 3-5 st citroner
  • 7-10 dl vatten
  • färsk ingefära  (ca ½ - 1 dl som hackad)
  • 1-2 dl socker, honung eller annan sötning

Hacka ingefäran
Hacka ingefäran. Du behöver inte skala den eftersom bitarna ändå kommer att silas bort. Hur mycket av ingefärans styrka som kommer att slå igenom i lemonaden beror på hur stora bitar du hackar. Ju mindre bitar desto mer smak och kraftigare styrka! Starkast blir det om du river ingefäran eller pressar den i vitlökspress, men många upplever att det blir alldeles för starkt när man gör så.


Riv citronskal
Riv citronskalet av en av citronerna i ett rivjärn. Undvik att riva med för mycket av det vita köttet under skalet - det kan föra med sig en besk smak till lemonaden. Om ni är som jag, som inte vill ha besprutningsmedel i lemonaden, kan tvätta av citronen innan den ska rivas.

Dessa två komponenter i vatten
Ös ner ingefäran och citronskalet i ett kokkärl med ca 7-10 dl vatten och ca 1-2 dl sötning (jag använde 1dl sötin men det går ju lika bra med vanligt socker eller honung). Koka upp detta och låt småputtra under lock i ca 15 minuter. Det är lagom länge för att du ska hinna göra nästa steg under tiden.


Pressa citronerna
Pressa citronerna eller kör dem i en juicer/juicecentrifug. Anledningen till att citronjuicen inte ska kokas beror helt enkelt på att jag vill behålla alla härliga vitaminer, bland annat C-vitamin och folat (folsyra/vitaminB9) som oftast inte "överlever" vidare lång tid vid upphettning.

Blanda ihop och sila
När ingefärs- och citronskalsblandningen har svalnat lite så kan du blanda ner citronsaften. Sila lemonaden från alla bitar och pressa gärna ur den sista vätskan ur ingefärsbitarna. Det kan hända att du behöver sila några gånger, det beror på hur fruktköttfri du vill ha lemonaden och hur grova hål det är i din sil. Du kan ju använda en saftsil ifall du har en sådan.


Smaka av!
Grunden till all lyckad smaksensation är att smaka av (med rena fingrar/skedar naturligtvis), vilket du med fördel kan göra med jämna mellanrum under tillagningen. Viktigast är dock denna avsmakning - här avgör du en om du vill blanda i mera vatten, ifall lemonaden smakar för kraftigt, eller ifall du vill ha i mera sötning.

Förvara kallt
Om du vill förvara drycken under en längre tid så måste den förvaras kallt i ett rent kärl. Personligen föredrar jag att sprita saftflaskan med 2cl 70% Absint innan tappning, för något ska väl skiten användas till ;). Om drycken däremot ska drickas inom de närmsta dagarna så duger en vanlig tillbringare bra.

Avnjut
Denna dryck är godast när den är ordentligt kall med is i glaset i en tillbakalutad atmosfär. Men lemonaden fungerar även att dricka som ett varmt förkylningste - den ska dock bara värmas (utan att koka!) ifall man vill behålla vitaminerna.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Å, det låter jättespännande. Måste prova!

2011-07-05 @ 08:50:11
URL: http://www.galenipyssel.blogspot.com
Postat av: Everlasting

Det där måste jag verkligen prova såhär i sommarvärmen! Tack för receptet!

2011-07-05 @ 08:51:06
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja visst är det så, meningen var ju att visa hur den faktiskt ser ut :-)

2011-07-05 @ 11:23:26
URL: http://malinenros.blogg.se/
Postat av: LinaPiraten

Men du,din konst gick rakt in i hjärteroten,fasen vad glad jag blev när jag gick in på din sida och såg din banner!Skitsnyggt!



Ja jag bodde inte På jamaica,men hade vänner där som jag hälsade på en period.Nackdelen med den resan var att vännerna (ett par jag lärde känna i sydamerika)gled ifrån varandra,mannen i förhållandet får under tiden jag är där på besök för sig att han var kär i mig,kvinnan åker till spanien för att hälsa på släktingar,mannen begär skilsmässa och kommer sen till Sverige en hel månad för att försöka övertyga mig att han var rätt för mig.OMG.

alltså,jag har alltid älskat passion och folk som följer sin övertygelse,men lite foten på bromsen hade ej skadat,right?

2011-07-05 @ 23:56:39
URL: http://piratdrottningen.blogg.se/
Postat av: saralovisa

Har du absint hemma hjärtat? Ja, det borde jag kanske räknat ut! ;)



Det ser grymt gott ut med lemonad! Du är så huslig!

2011-07-06 @ 14:14:37
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: saralovisa

Men vad säger du? Ditt hår låter ju som något helt fantastiskt färgsprakande? Lägg upp bild min kära!



Ja, jag tycker att du borde skaffa ett par. Sen kan vi gå ut på stan i rullar i håret och höga trosor!



Du förresten jah är ju hemma nu idag en sväng så du behöver inte vattna förns på ett par dar! :D

2011-07-06 @ 14:46:44
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: saralovisa

Förresten!

Kalas kommer vi mer än gärna på, ska vi hjälpa till att baka n¨nting? Typ en långpanna med kakor eller något annat. Tänkte om det blir mycket folk?



Sen får du och Otto gärna ta en buss ut nån dag om ni vill. Det är himla simplet att åka från vasaplan och tar bara 20 minuter. Säg bara till om lusten faller på! :)

2011-07-06 @ 14:51:30
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin