Rotmos som inte smakar rotmos

Härom dagen sprang jag över till Sara på en sen lunch. Jag hade gjort en rotmos som inte snakade typiskt rotmosigt. Det är nog bäst att skriva ned receptet medan jag minns det, då kan ja samtidigt dela med mig av denna ljuva rotröra för att sprida lite matglädje!

Den smakar inte som en vanlig rotmos. Anledningen till detta är att den inte innehåller något kålrot eller någon annan rot med kraftigare smak. Karaktären plockas istället fram med hjälp av vitlök.

Den passar alltså utmärkt att bjuda en rotmosskeptiker på (som min karl t.ex.)


Koka ihop följande rötter:

4-5 potatisar
4-5 jordärtskockor
2 morötter
2-3 hela vitlöksklyftor

Se till att de är hackade i ungefär lika stora delar så att de får liknande koktid. Det gör inget ifall de överkokas eftersom de ändå ska mosas. Testa med en gaffel eller potatissticka ifall de är klara.

När rotsakerna är kokta och vattnet borthällt ska du tillsätta:

Smör
Basilika
Salt
Vitpeppar
Muskot
Lite pressad citron (inte för mycket!)

...anpassa kryddmängder efter tyck och smak. Sedan är det bara att sätta igång att mosa. Jag mosar lite slarvigt för hand med en stomp. Om ni vill ha slätare mos kan den med största sannolikhet köras i mixer också :)

Klart!

Kommentarer
Postat av: saralovisa

Åh vad fin bilden blev! Ljuvligt!



Jag måste deffinitivt lära mig att använda kronärtskocka mer. Är det dyrt?



Jo, jag kostar ju inget i transport.. ostkostnaden är svår att stryka samt saffran denna månad men annars kan jag ju dra på på allt förrutom Alfons mat.

Men åh, du ska se plaggen. Jag ser så kvinnligt elegant ut! Hujedamig!

2011-12-04 @ 18:34:43
URL: http://saralovisa.webblogg,se
Postat av: Anna

Hittade hit från Sara Lovisa. Och nu snor jag helt fräckt med mig rotmosreceptet :) Ser supergott ut!

2011-12-04 @ 21:37:40
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin