Prestationslösa nyårsspöken

Detta nyår vill jag ligga lågt. Låga ambitioner och förskräckligt låg humor om jag får be! Jag och Sara har rent av tänkt att ha ett "slacker-tema" med mjukisbrallor och hämtmat. Fast att kalla det för "tema" vore väl lite väl ambitiöst.

Efter ett ex antal depressioner gäller det att omvärdera vad som är viktigt i livet. Jag försöker fråga mig själv Vad vill jag? och svaret blir nästan alltid detsamma: Jag vill slippa prestationsångest, slippa spela den roll som förväntas av mig (men inte trivs i), slippa vara så förbaskat tacksam för sådant som jag förväntas vara tacksam över. Allt detta bör ske på en grund av engaemang och egen vilja, inte för att det förväntas av dig. Ni förstår vad jag menar va?

Allt sipprar sedan ut i en porlande bäck av prestationslöshet då jag mer än gärna är tvärsimot. Men jag kan bli fullkomligt galen på alla som fortfarande tror att de ytliga pretationerna (som att vara uppklädd på nyår) är måsten för att omvärlden ska uppfatta dig som normalmänsklig.

Det är inga måsten! det är förväntningar som folk i allmännhet lever upp till, vare sig de vill eller inte, och därmed upprätthåller från en generation till nästa. Med andra ord: Socialt nedärvd prestationsångest.

Låter jag bitter nu? Jag är inte bitter. Jag är varken bitter eller deppad. Jag mår superduperbra! Jag mår alldeles särskilt bra över att fira en prestationslös nyårsafton :)

Gott nytt år kära ni! <3  Må kvällens alkoholförtäring ske med måtta och eftertanke.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag blir ofta anti(läs kraftigt obstinat och fyra årigt"jag vill inte") när saker förväntas av en..

som folks kommentarer"har du inte satt upp gardiner"?

-NÄ,jag gillar inte gardiner,vadå måste jag?



eller folk som anser att det inte varit juligt nog i hemmet för att jag är lite allergisk mot julpynt?



Jag vill vara en individ,inte en som alla andra,som ska,måste och borde.

Men det är Jante och Svensson och faderullan.

Jag ville faktiskt klä upp mig ikväll,inte för någon annan skull än för mig,attjag kunde få kliva ur mjaukisarbrallor och faktiskt vara pudrad istället för grötkladdig i fejjan:)



Puss,gott nytt och jag hoppas och önskar att depressioner och ångest i alla dess kantiga former håller sig väck.

Klart vi tänkande,kreativa människor skulle bli mindre intressanta utan att vara yin och yang,men lite måtta får det vara



Hatten av och kramar från Daloms Tant

2011-12-31 @ 10:19:35
URL: http://piratdrottningen.blogg.se/
Postat av: Bianca

Där satte du huvudet på spiken, det är exakt vad jag känt i så många år men först i år så gör jag exakt likadant. Några av mina värsta kvällar i livet är kopplade till nyår och alla dessa försök att behaga människor som inte tänker på mitt bästa.



Så i år blir det god mat med min familj och på med hörlurarna när fyrverkerierna startar, för jag får lätt migrän av dom.

2011-12-31 @ 11:02:36
Postat av: Katta

Låter som en toppennyårs det där! Hoppas ni har det riktigt trevligt! Gott nytt år på er :) Nästa år får vi ta och ses vettja! Kramar

2011-12-31 @ 15:35:06
URL: http://lillefot.webblogg.se/
Postat av: david

Måtte du få leva mer hänsynslöst detta år, med lycka och kärlek! :)

2012-01-02 @ 09:21:15
Postat av: saralovisa

INGA TORRA BULLAR HÄR MINSANN!

:D

2012-01-02 @ 10:49:08
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin