sov unge! sov!!

Som jag kanske har nämnt så sover vår lille son ganska dåligt om nätterna. Det började med att han skulle äta (ammas) hela natten, då började vi med att ge honom gröt det sista målet mat på kvällen. Sedan började han drömma mardrömmar och nu har han gråtit varje natt i några veckor. Och inte nog med allt detta - han har fått en märkligt dygnsrytm då han är vaken stora delar av dagen, sover hela kvällarna och vaknar klockan tolv-ett på natten och är klarvaken till klockan fyra.


Det blir ju så att man desperat testar alla råd man får:
  • Släckta lampor och inget prat med honom då han vaknar - fungerar ej.
  • Låt honom ligga själv tills hans somnar - fungerar verkligen inte!!
  • Ljudet från dammsugare, rinnande vattenkran, hårfön o.s.v.  - fungerar ibland, för en stund.
  • Magmassage - fungerar ibland, men vissa gånger blir han bara arg.
  • Mer mat - då blir han pigg och vägrar sova.
  • Bära på honom - öhhh.. vår sömn då?!
  • Sjunga för honom - jorå, det fungerar ibland men vi kan inte sjunga hela natten.
  • Hålla honom vaken på kvällarna/inte lika långa vilostunder - då får vi en arg-vaken-kille istället för en glad-vaken-kille. Fungerar alltså inte.

Men så härom dagen sa min mor att vi kanske skulle ge honom gröt lite tidigare innan han somnar, inte precis innan läggdags eftersom magen behöver arbeta klart innan han ska sova. Ja, så vi testade att göra på det sättet och.. hoppsan! han sov visst jättebra!! Jag fick ju amma honom under natten som vanligt men han var då inte vaken och inte så mycket sömngråt heller.

Nu har vi bara testat detta en gång, det återstår att se om det fungerar i längden. Jag lämnar vidare rapporter om hur det fungerar framöver.

Kommentarer
Postat av: sara

Åhh hoppas att det är något som kommmer att fungera! För et låter inte dumt, annars får ni ta och spela in när ni sjunger och köra på repeat!



Sv: Måste är ett komplext ord Teresa! Jag tycker att du ser fantastiskt ut.

Sen håller jag mig fast vid att det är december, det är allas pluffsperiod!

Det kommer sig nog rätt naturtligt när du får mer sömn och kan äta regelbundet igen, sen ska vi barnvagnsrace:a i vår!!!!

2010-12-17 @ 07:35:35
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: Petran

Lider med dig! Har exakt samma problem! Men som grädde på moset har vi ett lite äldre sött flickebarn som vaknar när det andra somnar; LOVELY!!! ;)



Tänk såhär! När han är 14 då stiger du upp en vecka kl 06.00 & väcker honom; MOHAHAHAHAHA!!! Onskefulla planer smids i detta hus! ;)



STÄRKANDE KRAMAR!!!

Vi borde faktiskt träffas nu när vi går hemma bägge två Tesa, skulle vara SKITSKOJ! =) Du är jättevälkommen hit till mitt enkla käll på några liter kaffe & skitsnack! =)

(tjoppan är hos sin dagmamma måndagar, tisdagar & torsdagar, så då har jag bara det lilla "monstret" hemma)

2010-12-17 @ 21:07:35
URL: http://inteutanmindotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin