skräcken i mitt hjärta

Ikväll såg jag på skräckministeriet (svt 2) och i vanlig ordning fick jag en inspirationskick. Bara man säger orden skräck eller rysare kan jag känna ett fånigt leende växa fram på mina läppar. Skräck som konstform är gammal tradition och ju mer jag lär mig detta destå mer fascination väcker det inom mig.

Jag bara måste lägga in denna - en underbart vackert animerad kortfilm från 1953.

Det är berättelsen Det Skvallrande Hjärtat (eng. Tell Tale Heart) av Edgar Allan Poe. Det är en berättelse ur en förövares perspektiv.




En gång i tiden när jag sökte till Luleå Scenskola så använde jag denna berättelse i intagningsprovet. Jag gick vidare... sedan sket det sig :)

Jag skulle vilja blogga mer om den psykologi som brukar användas i avläsningar och analyser av klassisk skräcklitteratur och skräckfilm, men just nu tror jag inte att jag har energi till det.


Kommentarer
Postat av: saralovisa

Vilken underbar animation!!

Äslkar edgar allan poe!

2009-09-27 @ 10:31:11
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: ´Jens

Fantastiskt bra! Alltid lika roligt när människor i min omgivning får upp ögonen för denna underbart underskattade konstform! PUSSS

2009-09-27 @ 14:27:33
URL: http://kulturskurkarna.se/jensandersson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin