Recept: Spenat- och Avokadosoppa

Här kommer ett recept på en härligt grön och krämig soppa.

Koka upp 6-8 deciliter vatten (beroende på hur tjock du vill att soppan ska bli) och tillsätt grönsaksbuljong.


Mixa ihop:

* 1-2 vitlöksklyftor
* ca 1 deciliter skivad purjolök
* färsk basilika, ca  5-10 blad
* 1 msk grön pesto
* 2 st avokados
* 2-3 nävar färsk spenat
* 1-2 deciliter matlagningsyogurt (eller creme fraiche)
* en kopp av buljongvattnet


Mixa till en slät smet/sås. Häll ned detta i det uppkokade buljongvattnet.
Låt sjuda utan att den kokar.


Tillsätt sedan det som bäst passar din smak. Detta är heta tips på sådant som passar bra:

* Knarperstekt bacon
* Stekta kantareller
* Tärnade eller smulade fetaostbitar
* Sojabönor (förkokta eller från konserv - var noga med att skölja)
* Fint hackad chili
* Lite pressad citron



Jag hade i light-fetaost och sojabönor i min soppa :)



Kommentarer
Postat av: erika

Guuu va gött de låter! Spenatsoppa har vi ätit otaliga gånger under sommaren, men att blanda med avocado har vi inte tänkt på. Ska testas!



Vet du vad jag kom att tänka på när jag kollade på filmen?? Nån rysk (tror jag..) historia om några (eller om det var en) man som dödar en kvinna & de lider helvetets kval efteråt...måste ha läst det på litteraturhistorian..ja, ja, hur som helst, Edgar's historia är hemsk, men samtidigt så vacker, rent bildmässigt då alltså :-D



Ta hand om dej!

kramar till dej, skitungen & flisan Ämting :-)

2009-09-27 @ 21:44:45
URL: http://www.metrobloggen.se/meja
Postat av: saralovisa

OOOoh nu blev jag matlagningssugen!!



Haha nej alltså det är verkligen skitsvårt att gå ut med katterna!

Neb shit! Bu ser jag ju! Vi fick värsta hedersplaten så bloggen ;)

Kram på dig tuffing!

2009-09-28 @ 09:52:52
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: saralovisa

Hahhahaha men det är en rätt trevlig känlsa ändå. Man känner sig... ja road!



Men du tack snygging! Vad glad jag blir. Hur går det för dig med det sunda livet?

kram

2009-09-30 @ 11:32:58
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin