avgiftning

Klockan fem i morse vaknade jag i kallsvettningar och huvudvärk. Redan kvällen innan hade jag börjat frysa och jag var grymt trött, men det kändes inte som någon influensa utan snarare som utsättningsbesvär eller abstinens, vilket i sin tur inte är så konstigt att jag känner.

För ungefär en och en halv månad sedan blev jag tvärsur över att jag var tvungen på att välja mellan mina två beroenden (av ekonomiska skäl), och jag valde att dra ned på snusen. Därmed  drog jag en gräns vid max tre snusar om dagen, och sedan tvingade jag min sambo Jens att göra detsamma :D

Jens fick genast problem och vi ändrade hans gränsnivå till fyra snusar om dagen vilket han mer eller mindre ha lyckat hålla (vad han påstår i allafall). För mig gick det ganska bra! Jag känner mest sug när jag är på skolan och behöver koncentrera mig, men jag tror faktiskt att detta sug mestadels är psykiskt. Nu är jag nere på 1-2 st snusar om dagen! Men sedan kom nådastöten...
Härom dagen bestämde jag mig även för att dra ned på mitt kaffedrickande. Mitt första delmål ser ut såhär:

- En kopp kaffe på morgonen (jag brukar dricka två koppar)
- En kopp kaffe efter lunch (jag brukar ha druckit 1-2 koppar mellan frukost och lunch i vanliga fall)
- Om jag går i skolan får jag ta en kopp kaffe vid klockan tre, annars kan jag inte koncentrera mig.
- INGET kaffe efter klockan tre!!

Grundregel: Aldrig mer än EN kopp åt gången. Ingen påtår alltså.

Jag kan ju säga att det är lättare sagt än gjort. Mitt koffeinberoende har visat sig vara otroligt mycket kraftigare än nikotinberoendet.
Igår drack jag bara två koppar kaffe... Jag började att frysa mot kvällskvisten och när det var läggdags så hade huvudvärken smygit sig på. Huvudvärken känns för övrigt inte som min "vanliga" huvudvärk (migrän-huvudvärken som känns inne i hjärnan) utan mer ytlig, men jävlar vad den håller i sig!

Ja, så nu sitter jag här och dricker mitt efterlängtade morgonkaffe, och för varje klunk känner jag hur huvudvärken släpper lite i taget.

Kommentarer
Postat av: Teresa (velourvenus her self)

Tillägg:

Förresten ska jag gå och vaccinera mig i eftermiddag, så då lär jag ju börja må ännu sämre :P Hoppas att jag slipper "influensaliknande biverkningar" för jag har inte tid att vara borta från skolan :S

2009-11-11 @ 07:15:01
Postat av: Kiki

Hej Teresa!



Vad duktig du är som " avgiftar dig "! :)



Ang. biverkningar av vacc, så var det enda som hände - både mig och yngste sonen - en febertopp som gick över på några timmar.

Ja, plus ömhet vid injektionsstället förstås.

Har hört många andra som bara fått så lindriga biverkningar!



Good luck, med allt!

2009-11-11 @ 07:23:47
Postat av: Felix Vincent

Jag ska sluta snusa helt hade jag tänkt men det är så otroligt trist! För att inte tala om svårt när så många runt omkring mig gör det. Har lyckats med att sluta dricka helt och hållet, aldrig ens börjat med kaffe så det har inte varit så svårt.



Men snusen... usch! Är nere på en om dagen ibland men när jag umgås med snusgänger blir det lätt fler. Inte det minsta bra må jag säga.



Lycka till!

2009-11-11 @ 11:04:44
URL: http://felixvincent.blogg.se/
Postat av: erika

Du är en sann förebild!!! Jag skulle verkligen behöva dra ner på snusen...jag snusar som en gammal sjörövare & det har ju en massa tråkiga saker i släptåg...jag ska göra som ni gjort: dra ner lite, inte sluta helt tvärt!



Kram på dej vackra människa :-)

2009-11-12 @ 09:59:12
URL: http://www.metrobloggen.se/meja
Postat av: Petra Nyberg

LYCKA TILL!!!

Massor av stärkande kramar!!! =)

/Petra

2009-11-13 @ 11:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin