ÄppleRabarb-glögg



Syrlig Äppel-Rabarb-Glögg :9

Jag använde:

* Ca 6-7 dl vatten (vittvin istället för vatten - ifall du vill ha vinglögg)
* Hackad rabarber från i sommras - Ca 4 dl.
* 3 st söta äpplen. Skurna i grova bitar.
* 4 st kanelstänger.
* En bit torkad pomeransskal.
* En matsked kardemummakärnor
* Ca 5 bitar nejlika
* En halv vaniljstång. Öppna och skrapa ur kärnorna-rör ned. Lägg i den urskrapade vaniljstången också!
* En halv dl färsk ingefära, grovt hackad.

Rör ihop allt i en kastrull och låt detta koka upp.
Söta efter eget behag. Jag använde en halv deciliter moscovadosocker, men det går lika bra med vanligt socker. Honung fungerar nog utmärkt som sötningsmedel också!

Blandningen ska småkoka/sjuda under lock i en timme och sedan kylas ned (eventuellt ute) under en timme. 
Sila sedan genom en finhålig sil eller en silduk (typ linneduk).
Pressa gärna ur den sista saften ur "resterna" för där sitter mycket smak. Om du silar genom en vanlig sil så kan det behövas dubbla sil-omgångar! 

Häll upp i en ren flaska och förvara i kylen.

Lycka till och God Jul ♥

Kommentarer
Postat av: FelixVincent

Ingen fan av glögg men är den hemgjord skulle jag nog vara tvungen att smaka.

2009-12-25 @ 02:55:01
URL: http://felixvincent.blogg.se/
Postat av: Petra

Åh så gott det såg ut! MUMS! God Jul & gott nytt...

2009-12-25 @ 14:29:54
Postat av: erika

Guuu va gött det låter! Jag har inte druckit någon glögg i år :-S men det står en flarra uppe i köket så kanske det bli av :-D



Vi önskar en trevlig fortsättning :-)



kramar i massor från oss alla tre

2009-12-25 @ 21:14:08
URL: http://www.metrobloggen.se/meja

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin