Hur ska jag finna ord för det ofattbara


Jag förstår att om mina trogna läsare undrat varför jag inte har bloggat om det hemska som hände i Norge. Jag har funderat fram och tillbaks över det där och jag kan fortfarande inte finna ord för det ofattbara.

Hat, död och vansinnesdåd försegår varje dag runt om i hela världen, det vet vi så väl, men när det inträffar nära vår trygga zon förfaller det sig att träffa lika nära hjärtat som geografiskt.

Men spelar egentligen ingen roll var det inträffar, på vilket språk eller vilka motiven är. Korståg, arbetsläger, massavrättning eller de mörkaste avsnitten i kolonialhistorien - de är alla inskränkningar av rättigheten till den fria tanken och ett fritt tyckande. De är alla brott mot mänskligheten.

Personligen bojkottar jag gärningsmannens manifest och namn. Han önskar spridning av sina sjuka idéer och det har han delvis fått via media. Jag vill inte vara en del av en fortsatt spridning. Det jag däremot inte kan undvika är att vara en del av den massorg som just nu tar plats i norden. Det är en stor sorg att så många mist sitt liv på grund av en sjuk individs vanföreställningar om världen och människovärdet.

För mig är det även en stor sorg att vi låter oss bli skrämda - Händelser som den i Norge (och liknande i andra delar av världen) är frihetsberövande på så vis att vi skräms till att inte uttrycka det vi tror på. Jag blir rädd för att min son i framtiden skulle kunnat vara en av de politiskt engagerade ungdomarna som faller offer för ett extremistiskt vansinnesdåd. Så ska jag naturligtvis inte behöva känna!

Vi ska behöva känna rädsla att avrättas på grund av våra politiska eller religiösa uppfattningar!

Skrämsel är terrorns starkaste vapen. Att skrämma åsiktsmotståndare till tystnad har alltid varit en effektiv metod. Men gör istället mänskligheten en tjänst! Bli inte rädda - bli arg, besviken eller ledsen, men räds inte!

Kommentarer
Postat av: Jens

Tummen upp!

2011-07-26 @ 15:30:41
Postat av: Helena Högberg

Jag håller med om allt du skrev, jag har inte kunnat skriva något om massmorden heller, det är svårt att uttrycka sig om det ofattbara

2011-07-26 @ 23:30:15
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Kajsa

så hemskt det som skett, verkligen ofattbart.

2011-07-28 @ 19:18:01
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin