det brinner i knutarna

Här i hyreshusområdet där vi bor har det länge varit lugnt, utifrån vår lilla familjs perspektiv det vill säga. Ibland vaknar jag tidigt på morgnarna av barn i intensiva lekar (vi har en lekplats utanför), och trots att jag har haft sovmorgon som jag gärna utnyttjat fullt ut så har jag inte störts av barnens tidiga morgonbus. Som vanligt är det rullning på hyresgästerna i området - folk flyttar in och folk flyttar ut, utan att omständigheterna direkt förändras speciellt mycket.

Augusti månad förändrades "lugna gatan" till något kan liknas med en "krigsstig" över en natt, eller åtminstone under en en månads tid. Plötsligt vaknar jag inte längre till barnskratt och lek, istället vaknar jag till barn som skriker könsord och svordomar ute på lekplatsen. Grannarnas barn skriker och gråter oftare än vad de skrattar (lyckligtvis är det inte dessa barn som skriker könsord) och när de blev alldeles för bråkiga så fick de sitta ute på balkongen och skrika. I sitt raseri kastar barnen saker och de bankar våldsamt på fönsterrutan till balkongdörren (vilket jag har full förståelse för, men det känns dumt att gå upp och säga till föräldrarna att sluta använda balkongen som "time out-hörna" för barnen). Vår trappuppgång har börjat lukta sopor och någon öppnade takfönstret, som enbart är till för ljusinsläpp, så att det började regna in på vår lägenhetsdörr. Dörren svullnade igen och blev trög att stänga och öppna, och nyligen har den gått tillbaks till sitt normala läge.

För någon vecka sedan ringde kvartersvärden och sa att lägenheten ovanför hade fått en vattenskada - de ville veta ifall vi såg någon skada i vårt tak. Vi hade inte märkt något ovanligt i taket så vi slapp renovering.

Sedan började renoveringen av lägenheten ovanför. Det nåste varit en stor vattenskada för det verkar renovera varenda rum! Väggarna skakar av slipande och sågande makinerier.

Inatt brann det i knutarna, bokstavligt talat. Det började med att det att luktade bränt och senare luktade det bränd plast. När jag upptäckte att det kom utifrån så gick jag ut för att kolla vad det var frågan om. Ute vid lekplatsen stod en skara med människor och tittade upp mot en balkong som stod i lågor, en lägenhet bort ifrån vårt hem. Ambulans och brandbil kom och brandbilen stannade på platsen hela natten, med sirenerna blinkande mitt utanför vårt sovrumsfönster. Morgonen därpå var jag trött, hade ont i kroppen och tom i hjärnan. En doft av bränd plast låg kvar i sovrummet, och jag var på dåligt humör.

Jag vill inte bli sur och less, men det är svårt att hålla sig på gott humör när det händer så mycket på ett och samma ställe och under så kort tid.

*djup och tung suck*


Kommentarer
Postat av: saralovisa

Så det var som jag trodde!

VAr ute och joggade imorse och nr jag var på hemväg såg jag att det var en hel del uppståndelse, men hade ingen aning riktigt om vad som hade hänt. vad obehagligt!!

Med all rätt för man efter något sådant vara lite sur och trumpen!



Ja alltså visst är prestationen hög, man vill vara den bästa bästa!

men jag tror också att om man bara skippar prestaionen nånstans så vet man att man har dom flesta verktygen redan i säkert förvar.

man har bara itne fått använda dom än.



Men åh så jag vill, jag vill jag vill!

MEn det känns jobbigt att sätta ett liv till världen utan fast tjänst.

Visst lön har jag på snitt 9000-1400. Men vad händer när man blir mammaledig utan arbetsgivare?



tror att du skulle bli en rikigt ball morsa Teresa!

kram

2009-10-01 @ 04:59:07
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: saralovisa

haha oj menade 9000-14000.

(skyller på att jag jobbar natt och orken och vettet börjar sina)

2009-10-01 @ 05:00:09
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: erika

Guuu va tråkigt! + att det är giftigt med plastångor...så inte undra på att du inte mådde bra da'n efter! Hoppas lukten försvunnit ur lägenheten, annars får ni kräva en sanering!



ha d gött kompis

kramkram

2009-10-01 @ 12:32:41
URL: http://www.metrobloggen.se/meja

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin