Konversation med nobelpristagaren

Jag har tidigare haft en ambition att starta konversation med olika diktare genom tiderna. Det har inte fungerat vidare bra. Tidigare har jag publicerat denna dikt som svar till herr Stagnelius, men det har varit den enda i serien tills nu. 

Nu har jag lyckats skrapa ihop ett poem till Tomas T.

Ett funderande svar till Tomas ...

 

Precis som vi brukar säga om gamla hundar

att de inte kan lära sig sitta,

dömda att stå upp i evighet

eller åtminstonde så länge benen bär dem.

Och den enda anledningen:

de kan inte förmå sig att sitta ned,

pusta ut och andas och låta livet vila ett tag.

 

På grund av ålderdomen eller på grund av något annat

räds vi att blicka längre inåt än näsan räcker.

Rädslan för att valv bakom valv öppnar sig inne i oss

för att de sedan rasande ska falla över våra huvuden

i all oändlighet.

Att aldrig bli färdig -

Hissnande och klaustrofobiskt

och oändligt.

 

 


Kommentarer
Postat av: Helena

Vilket fint hår du har

2011-10-16 @ 18:08:18
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: Everlasting

Jag kan inte låta bli att fnissa lite åt den totalt ovidkommande kommentaren härovan. Hon har varit inne på min blogg och spammat en hel del också, och försöker alltid använda en ny masskopierad mening som ska passa alla. Just den här har jag dock aldrig fått.



Aja, vad jag egentligen skulle säga var att du alltid har så många roliga saker för dig. Svara på poesi, det verkar vara ett intressant sätt att vara kreativ på. Fast du borde ju se till att de kan svara också, så att du får en ordentlig konversation.

2011-10-18 @ 17:46:17
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin