Katharsis

Varför vill man utsätta sig för skräcklitteratur, ångestspeckade filmer av David Lynch och blodbefläckade dramer utan lyckligt slut? (förutom att dessa må vara utomordentligt skrivna och/eller framförda). Många skulle nog hålla med om att "känslan av livets närvaro är aldrig så påtaglig som när döden knackar på", men vem vill få besök av döden på riktigt? Njeää, helst inte va?!

Redan under antiken talades den om tragediernas förlösande av männsikans inre. Aristoteles kallade detta för katharsis och menade att den överväldigande känslan av spänning, sorg, förakt o.s.v får oss att glädjas åt det vi har och lämnar oss i efterhand med en vilja att leva. Som att födas på nytt.

Men så är vi alla olika också. Ditt katharsis kan vara helt olikt mitt men ändå ha liknande frigörande effekt. Vissa föredrar krigsdokumentärer, somliga vill förfäras över reality-TV och andra vill leva sig in i en övernaturlig värld. Same shit different name liksom!

Jag och min livskamrat följer sedan en tid tillbaka serien The Walking Dead, med mäkta spänning och entusiasm bör vi tillägga. Efter ett avsnitt av blod, död och zombievirus, kan jag känna att jag lever i den bästa av världar:
-Nog kan man känna sig missnöjd med småsaker här i livet, men vi behöver då inte uppleva en zombieapokalyps! tänker jag, eller -Guuu så bra vi har det som slipper leva på flykt och att våra släktingar och vänner inte vill äta våra hjärnor. Och därmed är jag förlöst.

TV-serien The Walking Dead är för övrigt baserad på ett seriealbum med samma namn.

Nu är även en ny Hellraiser på gång och Paranormal Activity 3 går på bio så jag har mycket att se fram emot.

Kommentarer
Postat av: LinaPiraten

Åååh,jag vill kyssa dig!

Zombies är det bästa ever!

Min skräckfavoritgenre deluxe!

2011-11-02 @ 08:35:52
URL: http://piratdrottningen.blogg.se/
Postat av: Jessica Wetterstrand

Ååååh, jag LÄNGTAR tills Paranormal Activity 3 kommer!!! Ska faktiskt våga mig på att se den på bio den här gången.:-)

2011-11-02 @ 21:00:00
URL: http://3barnsmorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin