Pimpar Lillens Vrålåk (i budgetvariant)

Man tager vad man haver och i detta fall blev det en bordsduk som fick stå som omklädsel till lillgrabbens sittdel till vagnen.

Tyvärr tog jag inga "före-bilder" så ni får nöja er med att se resultatet.

Förr var den välsydd i ett fult och tråkigt tyg. Nu är den istället slarvigt sydd i en snygg och sommrig bordsduk!


Så här gjorde jag:


  1. Jag tog lös klädseln från sittdelen (nästan alla vagnar har gjort det så att man kan ta bort tyget så att det ska gå att tvättas), sedan lade jag det på den dubbelvikta duken.

  2. Jag markerade längs med orginalklädselns kant (+ ca 2cm i sömsmån) och sedan klippte jag utefter markeringarna.

  3. Efter att jag klippt klart i duken sydde jag ihop de två tygbitarna så att det blev en framsida och en baksida. Lämna en öppning! Jag gjorde öppningen bak där även vagnens ryggstöd ska hängas fast.

  4. Det blir alltså som ett påslakan som passar perfekt över orginalklädseln. Jag klippte upp öppningar för spännen och knappar som behövs för att sätta tillbaks klädseln på vagnen igen. Sedan trocklade jag fast tygen på vissa ställen så att det skulle se lite mer format ut.

Duken som jag använde var en såndär plastbehandlad bordsduk - inte riktigt vaxduk, men nästan. Det som är bra med dem är att de är lätta att torka av när det sölas på dem och att de inte rispar sig lika mycket som många andra tyger skulle gjort.

Det syns inte riktigt på bilden (eftersom att jag har dolt det värsta) men det är mycket slarvigt och hastigt gjort. Inga finskrädderier här inte! Det är bara att hålla tummarna att det håller ihop under sommaren.

Kommentarer
Postat av: LePoop

Åååååh, fiiiiint. Vi har fått låna en helt fruktansvärt ful babysitter som jag funderat på att göra något liknande med. Problemet är att jag inte har någon symaskin. Eller tålamod. Men tanken är fin. =)

2011-06-06 @ 09:23:02
URL: http://lepoop.wordpress.com
Postat av: Bianca

Oh, jag blir sugen på att dra fram alla syprojekt jag lagt i en påse och som jag aldrig tar mig tid att göra något åt, trots att jag blir glad av att göra det. Men nu ska jag skärpa mig.



Det blev superfint ju, jättesnyggt och personligt =)

2011-06-06 @ 16:27:30
Postat av: VelourVenus i egen högfärdig person

Jag tycker att ni båda ska dra igång era syprojekt! Det behöver inte alltid bli snyggt heller.. för vad händer då liksom? Ingen kan ge er IG i "sömnad för privatbruk" direkt ;)



Jag har haft min påsen med tyger lagrad i flera år. Min sambo har frågat flera gånger ifall jag inte ska ge bort det till Myrornas eller nått, men jag har inte kunnat släppa taget om dem. Nu är jag naturligtvis glad att jag behöll dem, även om det tog mig flera år innan något blev gjort! :D

2011-06-08 @ 08:32:14
URL: http://velourvenus.blogg.se/
Postat av: jennie olsson

Syfröken gillar, Teresa!!!!

2011-06-14 @ 12:32:13
URL: http://www.galenipyssel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin