Bihåleinflammation

Idag känner jag mig ganska säker på att jag har bihåleinflammation. Fy faen vad det värker i ansiktet!

Tydligen är det bara att vänta ut det för man ger inte antibiotika om man inte har varit sjuk upp mot två veckor. Jag vill lix inte ha antibiotika så det spelar ingen roll!

Jag började iallafall att fundera över hur smittsamt det är så jag kollade upp det på 1177.se och det ska tydligen inte vara annat än en vanlig förkylning som blir långdragen och att man har känsliga bihålor - Då blir det en inflammation.

Man kan göra föjlande saker för att kurera sig själv:
  • Andas in vattenånga, det förtunnar slemmet.
  • Avsvällande nässpray, men inte längre än i tio dagar. Men kom ihåg att detta påverkar enbart nästäppan, inte inflammationen!
  • Hålla sig borta från kraftigare temperaturskiftningar (ingen bastu+isvaksbad alltså)
  • Receptfri kortisonspray fungerar genom att ta ner inflammationen något.
  • Röra på sig ute i friska luften, men måttligt så att man inte överanstränger sig.
  • Sova med huvudet högt.
  • Behandla eventuella allergier i näsa/luftvägar ifall man är allergiker.

Anyways. Jag var lite fundersam över ifall lillen kunde bli smittad och få bihåleinfammation han också. Till min lättnad stod det så här:

Hos nyfödda är käkhålorna inte större än ärtor. Pannhålan saknas så gott som helt och silbenscellerna är små. Därför får små barn sällan bihåleinflammationer som behöver särskild behandling. I takt med att man växer blir även bihålorna allt större och når sin slutgiltiga storlek under puberteten.

Fass.se skriver även att det är mycket ovanligt att barn under 7-8 års åldern får bihåleinflammation, men på Apoteket.se skriver de 4 års ålder, så man får väl tänka på det där med åldern som lite varierande.

Nu är min lillgrabb inte direkt nyfödd, men eftersom han är så pass liten fortfarande så är även risken ganska liten. När det gäller lite äldre barn (alltså "icke-bebisar") med bihålehinflammation ska man vara uppnärksam på är ifall det blir rött och svullet kring ögonen (eller ena ögat) i samband med förkylning. Då ska man uppsöka sjukvården.

Okej, då vet ni det! Så typisk mig att hamna i den här lärarinnerollen :P

Det mesta av infon kommer ifrån 1177.se och det är även därifrån som jag har lånat bilden.

Ni ska jag sitta hemma och kurera mig ;)

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: inteutanmindotterochson

usch, det lät inte alls nått skoj med nån inflammation! =( hoppas du kurerar dig fort!!! =)

massor av styrkekramar!

2011-06-07 @ 12:40:04
URL: http://inteutanmindotter.blogg.se/
Postat av: Tove

Åh stackare! Om jag var du och hade jätteont så skulle jag köra med nässpray och kortisonnäspray för att ta ner inflammationen lite. Jag har några familjemedlemmar som fått spola bihålorna pga inflammation och det ska tydligen inte vara någon hit!(inte för att skrämmas) Så blir det ju inte för de flesta såklart men man kan ju alltid förebygga ändå :)

2011-06-07 @ 13:36:02
Postat av: Jenny

Åh nej! Bihåleinflammation är pest! Be att dom skriver ut Rinexin (slemhinneavsvällande tabletter) det kan jag starkt rekommendera! Bättre än spray tycker jag iallafall. Krya på dig!!!

2011-06-07 @ 13:36:32
Postat av: Kiki - Ottos farmor

Hej Teresa,



Jens fick kortisonnäspray av mig tidigare...om du det finns kvar, kan du ju prova det.

Det tar oftast några dar´innan det ger effekt.

( Men det är tyvärr inget mirakelmedel...jag anv. det dagligen och har ändå kronisk bihåleinflammation.

Hoppas och tror att det hjälper bättre för dig som inte har någon underliggande sjd. )



Kram på dig, hoppas du blir pigg snabbt nu! // Kiki



2011-06-07 @ 14:33:37
Postat av: Kiki - Ottos farmor

Ojdå, glömde läsa innan jag skickade "... om du det finns kvar " Snygg mening, va´

:)

2011-06-07 @ 14:35:48
Postat av: saralovisa

Kurera nu Teresa.. vi saknar dig!

2011-06-07 @ 16:56:21
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: Elisabeth

Finns det inte något som heter Sinova som är receptfritt som finns på vilken affär som helst. Iallafall är inget så effektivt som Rinexin. Hoppas det går över innan helgen! Kramar från mamma

2011-06-07 @ 23:22:53
Postat av: Forts från mamma

Med småbarnen brukar det oftast bli öroninflammation. Ibland blir dom geggiga i ögonen också. Det gör ofta ont när de äter och ska svälja och de tar sig då mot öronen.

2011-06-07 @ 23:25:39
Postat av: VelourVenus i egen högfärdig person

Tack alla för att ni är så stöttande! det håller mig på gott humör :) Jag kör med nässpray och kortisonspray. Det har börjat lossna och slemmet som börjar lossna bör inte beskrivas å annat sätt än "Äckelpäckel" :P



Mamma: Näe, jag vill då INTE att han ska få öroninflammation igen! :(

2011-06-08 @ 08:40:26
URL: http://velourvenus.blogg.se/
Postat av: Kiki - Ottos farmor



Smittar man med sin bihåleinflammation?



SVAR:



Hej!

Bihåleinflammation är en bakteriekomplikation till förkylning. Förkylningen är smittsam men när förkylningen gått över i bihåleinflammationen smittar man inte längre.



Dr. Anders Halvarsson



2011-03-08





2011-06-08 @ 10:33:18
Postat av: VelourVenus i egen högfärdig person

Kiki: Tack Kiki för infon! Jag visste det redan och skrev om det i inlägget, men jag kanske var otydlig :)



Bihåleinflammation är en vanlig förkylning, eller som jag skrev:

"...tydligen inte vara annat än en vanlig förkylning som blir långdragen och att man har känsliga bihålor - Då blir det en inflammation."



Det är även lättare att drabbas av bihåleinflammation under pollensäsong om man är allergisk och sedan får en förkylning på detta, eftersom luftvägarna redan är belastade så blir det då svårare att bli av med förkylningen.



Men som sagt - de som smittas blir enbart smittade av förkylning :) Jag ville bara klargöra det ifall jag hade varit otydlig... så att ingen blir grundlurad :P

2011-06-08 @ 14:48:42
URL: http://velourvenus.blogg.se/
Postat av: Kiki - Ottos farmor

Jag ville inte rätta dig eller någon annan! :D



Såg bara att du skrev - som svar på Elisabeths inlägg - att du, såklart, inte vill att lillen ska få öroninflammation igen :)



Hoppas du mår något bättre nu, kram!

2011-06-08 @ 18:57:25
Postat av: VelourVenus i egen högfärdig person

Kiki: Näää inte trodde jag att du ville rätta.. jag tänkte bara att jag brukar beskriva så flummigt att ingen fattar. Det blir så när man skriver direkt ifrån hjärnan utan något vidare filter :D



Jag tror att jag börjar bli friskare nu :)



2011-06-09 @ 01:04:42
URL: http://velourvenus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin