Inspiro

Inspiro är latin och betyder ungefär "att inblåsa liv i" eller att förandliga. Det syftar till en sorts andlig/själslig/psykisk stimuli, därav kommer ordet Inspiration.

Historiskt sett har ordet inspiration varit ett uttryck för att förklara hur det kommer sig att vissa människor tycks ha en begåvning att komma på något nytt, kreativt, enastående o.s.v. Genialiska människor hade tillgång till inspiration!

Men så är begreppet geni däremot inte vidare gammalt. Man brukar säga att det inte fanns några genier innan epoken Romantiken (slutet av 1700- till början av 1800-talet). Innan dess ansågs inspirationen vara en gåva från Gud, inte från individen själv! Nuförtiden menar vi oftast en sorts igångdrivning och motivation när vi alldagligt talar om inspiration.

Poussin Inspiration of the poet Louvre
Bildkälla: Inspiration of the Poet av Nicolas Poussin, via Wikimedia Commons (bilden är en länk).

För mig är inspiration dock detsamma som att blåsa liv i något utan att vi för den sakens skull behöver bland in någon Gud. För mig är inspiration att ge djup och nyansering i en tanke (om hur något ska vara eller bli) och det kan bestå i allt ifrån ett ord, en bild, eller ett helt koncept.

Med dessa ord vill jag presentera en ny kategori i bloggen som heter Inspiro. I den kategorin kommer jag att skriva om och presentera sådant som blåser liv i min tankeverksamhet, mitt skapande, min drivkraft och min vardag.

Kommentarer
Postat av: Katta

Åh jisses vad snygg bloggen blivit! Bra jobbat :)

2011-01-22 @ 17:12:14
URL: http://lillefot.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin