En dröm om obscen konst

I denna dröm minns jag inte alla detaljer, kanske fanns detaljerna inte där till en början överhuvudtaget.

Så här var det: Jag skulle vara med på en konstutställning. En rad olika konstnärer skulle ställa ut sin konst under ett tema (som jag inte kom ihåg vad det var) och jag gjorde tre olika varianter av ett och samma konstverk. Jag gjorde en videoinstallation, en fotoserie och en klassisk målning och jag valde att ställa ut målningen av någon anledning. Jag skickade målningen till utställarna och skulle själv komma till utställningen lite senare.

När jag skulle gå till utställningen gick jag efter en snårig väg, som en ko-stig med mycket träd omkring, men jag valde att gå vid sidan av vägen medan andra utställare samt besökare gick på vägen. Jag anade att något inte stod helt rätt till men jag kände ändå ingen oro eller nervositet över situationen, mest fundersam och undrande.

När jag kom fram fick jag veta att min tavla hade blivit bortplockad från utställningen på grund av att den ansågs vara obscen, stötande och (hör & häpna) okristlig! Detta gjorde mig smått förvirrad eftersom jag inte delade denna uppfattning - Jag tycket inte alls att den var vidare stötande! Jag tyckte att jag hade skapat ett socialrealistiskt verk med med ett mångbottnande djup.


Jag accepterade ändå beslutet även om jag tycket att det var dumt, men när jag frågade var min tavla var (för jag ville ju ta med den hem) sade de att de hade bränt upp den... eftersom den var så fruktansvärt vulgär. Jag blev naturligtvis less och arg - De hade väl ändå inte behövt bränna den!! På vägen ut snodde jag med mig en del av en annan utställares konstverk - det var en konstnär som hade ställt ut mängder av kläder på klädstänger och dessa kläder hade handknypplade spetsar lite här och där. Jag tog med mig de kläder som hade mest spetsar på! Jag kände mig nöjd över stölden.

När jag kom hem tänkte jag att det var lite synd att de inte ville ställa ut min tavla och att de dessutom brände upp den. Men jag hade ju fortfarande kvar videoinstallationen och fotoserien... och när jag tänkte efter så var dessa faktiskt mycket bättre än målningen.

Kommentarer
Postat av: erika

:-) jag gillar att du gick på sidan av ko-stigen medans alla andra gick på den! "bara döda fiskar följer strömmen", eller hur?!? hoppas den här drömmen fortsätter någon gång så jag får veta vad du gör med videoinstallationen & fotoserien!



många kramar till dej vackra människa

2011-01-04 @ 10:53:05
URL: http://www.erikabergstrom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin