Hanteringen av Tofu

Jag har stött på förvånansvärt många som inte vet hur de ska använda tofu. De flesta säger - Joo, jag har smakat en bit men det smakar lite trist...blablablajblaj... och då har det visat sig att de har ätit tofun nästintill otillagad!! Precis som med kött så måste man ju tillaga det (även om tofu faktiskt inte är farligt att äta som det är). Ni skulle väl inte ta en bit köttfärs och steka upp utan att tillsätta andra smaker? Det är klart att man inte tycker att det är vidare gott då heller.

Näe, nu får det baske mig vara nog! Här kommer en lektion i en snabbtillagad tofuröra. Denna kan man använda till många olika varianter av matlagning. Ok, då kör vi!

Det finns smaksatt tofu, men jag tycker om tanken att man kan styra smakerna på egen hand - då blir det mer som man själv vill ha det!

Om ni vill ha en vegansk röra så bör ni kolla upp innehållsförteckningen på er pesto: De allra flesta innehåller parmesan, men vissa röda pestos är ostfria.

Kom ihåg att smaka av röran med jämna mellanrum under tillagningen. Regelbunden provsmakning är en av de viktigaste delarna i en lyckad smaksensation!

Ja, det fungerar ju naturligtvis med gräddfil också.

Jo jag höll på att glömma vitlöken.
Hackad, skivad eller pressad? Det är bara en fråga om tyck och smak tycker jag!

Färska örter och kryddor klår de torkade med hästlängder. Jag hackade mina, men om man även krossar dem så frigörs smakerna ännu mer. Om du använder torkade örter/kryddor så kan det vara bra ifall de får stå och dra i röran i några timmar.

Röran går utmärkt att frysa in och spara på till hårdare tider, den kan dock bli lite vattnigare då den har varit fryst.

Den här tofupajen öste jag en massa Västerbottenost på - Jag är såå svag för VB-ost!

Det var hantering av tofu det.

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Petra

Åh mumma, nu blev jag ju supersugen på det där!!!!

2011-02-03 @ 09:37:15
Postat av: saralovisa

Ååååh det vill jag ha!

2011-02-03 @ 11:45:55
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin