tillväxtperiod 2

När den första tillväxtperioden just hade lagt sig så kom nästa. Första perioden som kom när lillen var ca4 veckor gammal tog hela 1½-2 veckor innan den var över. Jag hade läst om att det brukar lugna sig efter ca fyra dagar då mjölkproduktionen hinner ikapp barnets ökade behov, men eftersom att jag redan hade dåligt med mjölk så tog det säkert längre tid. En variant hade varit att öka ersättningen, men i min envishet (och smått överdrivna stolthet) vägrade jag att öka ersättningen och satt med honom vid bröstet timme ut och timme in. Grannarna måste undra vad det är för en galen kvinna som bor här - springer runt utan något på överkroppen hela dagarna! När jag orkade faktiskt inte ta på mig något under den tiden, så intensivt var det.

En ordentlig portion med ersättning på kvällen behövdes dock för att han (och jag) skulle få sova ordentligt, men i övrigt fick han bara mjölkersättningen om han inte var nöjd efter att jag ammat honom minst 40 minuter. Ifall han verkade nöjd så struntade jag i att ge honom extra men det hände nästan bara på morgnarna.

Lillen får modersmjölkersättning i flaska. Bilden är från när han var ca 3 veckor gammal.

I alla fall kom han in i nästa tillväxtperiod bara efter ca 1½ vecka senare, men denna gång kändes det inte riktigt lika illa - han har trots allt haft små ljusglimtar av gott humör även om han har varit orolig och ledsen mestadels. Nu har han varit gnällig, skrikig och hungrig i ungefär fem dagar. Det senaste dygnet har han sovit vääldigt mycket mer än vad han gjort de senaste dagarna och förra gången var detta vad som kännetecknade att han var på väg ur den jobbiga perioden. Det är så skönt att det börjar lugna ner sig igen.

Nog är det jobbig men det är så himla fascinerande när tillväxtperioden är över, då han "vaknar till" som att han varit i en dimma av hunger tidigare och så plötsligt kan han nya saker! Vi vet ännu inte vad som kommer men här har jag listat vad som kom fram av förra tillväxt-/utvecklingsperioden:

* Log gjorde han innan, men här började han rent ut sagt skratta åt oss!
* Han började göra svarsjud när vi prata med honom.
* Börjar med härmningar t.ex. räcka ut tungan om man räcker ut tungan åt honom innan.
* Förut skrek han då han var hungrig, blöt, hade ont eller var trött, men plötsligt börjar han att "ropa" efter sällskap då han har tråkigt.
* Började titta på TVn och ge svarsljud på barnprogrammens röster.
* Reagerar på spegelbilden. Utforskar oss och sig själv i spegeln och ler åt sin egen spegling.

Otto skrattar åt sin pappa. Här är Otto ca 7 veckor gammal.

... så det är med spänning vi väntar in vad som kommer denna gång.

Kommentarer
Postat av: Mormor

Men Gud va gullig Otto är. Jag längtar till nästa onsdagkväll för då ska han få skratta åt sin mormor hur mycket han vill.

2010-09-06 @ 22:35:05
Postat av: Felix Vincent

Ni är då bra fina! :)

2010-09-06 @ 23:06:22
URL: http://felixvincent.blogg.se/
Postat av: inteutanmindotterochson

En RIKTIG liten söting har ni fått!!! =)

2010-09-08 @ 19:58:55
URL: http://inteutanmindotter.blogg.se/
Postat av: erika

Men guuu så vacker :-) sötnos*



Kram på er

2010-10-14 @ 11:56:03
URL: http://meja.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin