fixa stuff till bebis

Nu börjar det verkligen ta sig med prylsamlandet inför bebisens ankomst. För några dagar sedan fick vi ett brev med en finfin baby-body från vännerna J&M. Klicka på bilden för att se i större format.

Passande för vår lilla pacifist-bebis
(...som blir rädd när dom skjuter pistoler på film!)

Under tiden som jag har befunnit mig i 5 dagars viloläge har jag lyckats mejlbomba bebisens blivande mor- och farföräldrar med babypryl-tips. Nu har bebisen både en modärn babysitter och en gammaldags liggvagn! Hoppas att lillskrutten kommer att gilla dem.

Denna fantastiska gamla barnvagnen vann morsan och farsan på en Tradera-aktion till Lillskruttis.

Om man inte har tillgång till olika vagnar (både ligg- och sittvagn) inom släkten så skulle jag rekommendera en kombi-/duovagn, vilken går att går att göra om till sittvagn när barnet blir äldre och vill sitta upp. Men vi hade en fin sittvagn hemma hos min mor och far så vi tänkte ta den senare.

När det kommer till babysitters så tyckte jag att det lät underligt med att ha en babysitter som vibrerar, som en massagestol typ... kan verkligen en liten skör bebiskropp gilla det?!

Men så en dag var vi och hälsade på ett par vänner som just fått en liten flicka. Lillflickan svalde så mycket luft när hon åt att hon nästan alltid var i behov av att "rapas" eller klappas på ryggen. Men deras babysitter med vibration (inklusive en massa andra högteknologiska funktioner) fick lilla tjejen all bli alldeles lugn. Vibrationsstolen var tydligen superbra mot magknip! :)

Iaf så tyckte vi att det var lika bra att investera i en sitter med vibration, som naturligtvis är svindyra.. så vi började leta på blocket.se efter begagnade sitters. När vi hittade en bra babysitter så mailade vi iväg tips om den till våra föräldrar.

Det var mina svärföräldrar som var så gulliga att fixa denna babysitter till vår ankommande guldklimp.

Och en sånhär fin sitter från FisherPrice kommer bebben att få när den kommer ut!
Det finns dem med mobiler, speglar och mp3-inkoppling (så man kan spela spec.utvald musik). Men som vi uppfattade det hela så var det vibration-funktionen som babyn gillade bäst!

Kommande på fixa-listan:

+ Madrasser till liggvagnen och spjälsängen.
+ Täcken, kuddar och madrasskydd.
+ Spjälsäng. Finns nog i släkten, på någon vind eller i något förråd.
+ Skötbord, ett som även passar Jens längd! (inte lätt det inte...)
+ Badbalja. Jag funderar på en sån flexibath-balja eftersom vi inte har så stort badrum.

Och så mindre skojiga saker att ordna med...

+ Fixa faderskapsbekräftelse på socialtjänsten (eftersom vi inte är gifta).
+ Snacka med försäkringskassan om ledighet och regler omkring detta.
+ Ta reda på senaste årsinkomst som föräldrapenningen ska baseras på.

...och så måste jag fixa ett nytt legitimation eftersom att mitt pass har gått ut, utan att jag märkt det. Dessutom så har vi mängder av prylar som ska bort från ateljén, något jag numera bävar inför när jag blir sängliggandes för minsta lilla fysiska ansträngning. Men jag har ju en fantastisk karl i huset så det lär väl ordna sig ;)

Kommentarer
Postat av: Petra.N

Det är faktikst ganska mycket som man slipper fixa när man nu väntar nr 2! =) Eftersom vi har nästan allt...tja, lite vill man väl fixa till den nya också. Men vagn, säng m.m finns redan!



Håller med dig om "mindre skojiga grejer att ordna". Jag och Mangan är ju inte heller gift så vi ska också dra iväg till den där soc-tanten och bekräfta att det verkligen är Magnus som är pappan till även detta barn. Det är verkligen märkligt att gifta par inte kan vara otrogna! ;) skratt



Kramar på dig & magen! =)

2010-05-04 @ 12:13:33
Postat av: Felix Vincent

Fiiiiiiiint! :D

2010-05-06 @ 13:17:47
URL: http://felixvincent.blogg.se/
Postat av: saralovisas

Vänta bara min kära, snart kommer dom att gå för 10 kr litern på Maxi.. och när du börjar bli flt tjock för att orka gå ner dit får du beställa med mig. Jag kommer att vara fär värja dag!!! :D

2010-05-07 @ 22:23:43
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: erika

Vilka fina saker som väntar på er lilla bäbis :-) men då skippar vi Mejas vagn eller hur?? Visst är det mycket saker man helt plötsligt känner att man MÅSTE ha? Inte undra på att bäbis/barnartiklar omsätter fina siffror :-D en sak som Meja gillade skarpt var en lekmatta med gym ovanför, där låg hon & filosoferade både mycket & länge, den får ni naturligtvis låna av oss om ni vill!



Ha d gött

många kramar

2010-05-10 @ 13:00:23
URL: http://meja.myshowroom.se
Postat av: Elisabeth

Vagnen finns på macken nu så i morgon ska jag hämta den.

2010-05-10 @ 23:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin