Påskar barnen numera?

Jag har en fundering. Påskar barnen inte längre? Jag menar, går barnen ut och tigger godis utklädda till små häxor? Jag har inte sett några påskkärringar på lääänge! Varje år handlar jag in en massa godis som jag håller upp i ett påskägg, sedan sätter jag mig och väntar på barnen. Jag har till och med skrivit lappar på dörren, typ som "Påskkärringar är hjärtligt välkomna - Här finns godis!" men inga barn kommer och knackar på :(


Min teori är att barnen numera lägger sin energi på Halloween-godiset och påskkärringarna hamnar i skuggan av detta. En annan teori är att vi i detta mångkulturella samhälle har anpassat och förändrat våra traditioner. Ingen av dessa anledningar är på något sätt fel, men jag saknar påskkärringarna men sina fräkniga och snoriga små näsor.

Kommentarer
Postat av: saralovisa

jag har också tänkt på det.. eller så är det för att mammor har skrämt upp sina barn med att knacka på okända folks dörrar... speciellt folk som bor i anonyma lägenheter.

men himla tråkigt är det!

2010-03-31 @ 23:49:33
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: Felix Vincent

Tror det bara hände. Ingen vill gå ut och frysa för att få lite godis när man kunde sitta inne hela lovet och spela tv-spel. Minns när jag var liten och vi fick spöka ut oss som tusan. Men när mina syskon slutade och blev för gamla så slutade även jag. Sen har barn alldeles för mycket egna pengar these days. Vill de ha godis kan de shoppa ett kilo själv runt påsk för 30-40kr.

2010-04-01 @ 07:24:20
URL: http://felixvincent.blogg.se/
Postat av: Kiki

Tror att det delvis beror på var man bor! Här ute på landet, i Gottne, brukar det komma m å n g a påskkärringar & - gubbar! Traditonen lever kvar starkt.

Förstår att du saknar påskföljena Teresa! Det blir liksom inte riktigt påsk utan de...:)

Men jag lovar att äta upp ditt godis när vi kommer upp, så slipper du offra dig ;)

Glad Påsk!

2010-04-01 @ 07:37:08
Postat av: Kiki

PS Vilken underbart fin, gammaldags bild!

2010-04-01 @ 07:39:19
Postat av: Katta

Flytta till Tomtebo, där finns många påskkärringar. Blåkulla ligger ju där och allt. Idag går typ 15 käringar runt där, det vet jag. Jag har själv varit med att tvinga med påskkläder att påska i=) Tyvärr drar jag till Stockholm så jag är inte med om det roligt.

2010-04-01 @ 07:50:50
URL: http://katla.webblogg.se/
Postat av: erika

Vi har inte heller fått besök av några påsk-kärringar :-( Meja var häska (häxa) på dagis i torsdags, men annars har vi oxå legat lågt, men det beror på att vi tränat kvastflygning!



Jag läste en krönika där författaren berättade om en invandrarfamilj som gärna ville fira påsk, men de stog inte ut med tanken på att deras barn skulle gå ut & "nasa" utan deras barn fick göra vackra kort & sen tog de med sej dom + en stor korg med diverse godsaker i som de is delade ut till alla de gick till :-) det tyckte jag lät trevligt & om vi ska ut & påska nästa år så gör vi så!



Glad påsk på dej kamraten & krama skitungen, flisan & bäbben från oss

2010-04-02 @ 21:22:50
URL: http://meja.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin