Talgbollsbakande mitt i natten

Jag är en nattuggla igen. Det enklaste jag vet måste nog vara att vända på dygnet. Nu har jag i alla fall ägnat mitt nattuggleri med att baka ihop talgbollar till pippifåglarna.

hemgjorda matbollar till pippifåglarna är enkla att göra!

Jag är en sådan människa som får lite halvtaskigt samvete av att kasta bort mat som inte riktigt är dåligt, men som jag inte vill äta... som t.ex. bröd som har blivit torrt. Dessutom hade jag nu kvar massor av kokosfett från julbaket... och hur ofta kommer det till användning innan nästa jul?! antagligen aldrig!!

Det är ganska lätt att göra bollarna själv. Gör så här:

* Smält kokosfett på låg värme.
* Rör ner nå gamla torr-brödbitar som du inte vill ha.
* Blanda i vetemjöl och styr runt det ordentligt. Ju mer du bearbetar desto bättre binder det ihop bollarna.
* Du kan blanda i något mer som fåglarna kan tänkas behöva, om du vill alltså. Jag rörde ned några hackade ärtskidor och lite fågelfrön. Allt som du blandar ned behöver inte vara torrt eftersom det ändå blir relativt nedkylt utomhus ändå = hållbarhet.





* Rör runt "degen" tills den har svalnat lite.
* Ta snören och knyt en stora knutar i ändarna (mindre risk för att bollen ska glida av) och placera knutarna i det som ska bli bollens inre.
* Krama degen runt knutarna, som om det vore en snöboll.
* Lägg in i kylen och låt stå några timmar.

Färdigt!

Kommentarer
Postat av: saralovisas

Åh vad duktig du är!! Önskar att jag kom mig för att göra det här, vilket supertips! :)



Sv: OOh men då kommer ju den riktiga spänningen nu. När ska du få göra ultraljud? :) Ååh jag är så avis på dig. Men vänta bara jag kommer ikapp;) Hahha om inte annat kanske jag får nöjja mig med att jag kanske kommer i klänningen! :D



Ja, alltså Simon vill gifta sig i sommar men jag känner att det förstår lite för min mamma som ska gifta sig. Så kanske till vintern eller nästa sommar. Men då blir det ett basic billigt bröllop :) Men med en fiiiiin klänning!

2010-01-05 @ 10:24:26
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: saralovisas

Men du om du ska träna kan vi inte träna lite tillsammans då? :)

Ja, jag måste verkligen utnyttja det känner jag. Har mycket problem med ena knäet så det vore nog bra med lite guidning! ;)



Haha shit, ja se det som ett stort plus att du har stora kläder att fylla med bäbismagen:)



Jamen eller hur, just nu tror jag att vi ska lägga band på oss iaf ett år till.

Bäbis åh andra sidan, det säger jag inte nej till i år;)

2010-01-05 @ 14:10:35
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: saralovisas

hahaha jag har hittat vääärldens roligaste "att bli pappa" sida! Den borde du låta Jens läsa!

planetdad.se



Det är såååå kul! Dom verkar försöka nå mannen genom att köra superhjälte tema!

2010-01-05 @ 14:19:34
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: erika

Är det kokosfett man ska använda?? Jag sa häromdagen att jag ville göra talgbollar tillsammans med Meja, men jag visste inte vad för fett det skulle vara :-) jag köpte ju oxå kokosfett inför julen för jag skulle så stort göra ischoklad, men det glömde jag bort så vi har ett helt oöppnat paket i kylen :-D våra pippifåglar vill bara ha jordnötter...känns som att de kommer att dö av förstorad lever varenda en...



kramkram på dej

2010-01-05 @ 22:14:20
URL: http://www.metrobloggen.se/meja

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin