Drömmen om Jag, Överjag och duschångest

Det var någon natt innan julafton och jag hade funderat på om jag skulle duscha på kvällen eller på morgonen efter. Jag tänkte att huvudsaken var att jag duschade innan vi skulle resa iväg till mina föräldrar eftersom vi kommer att vara många där, det kunde således bli köbildning till toaletter och duschar. Jag valde att jag skulle duscha på morgonen innan vi skulle åka och på så vis skjuta fram lite stress till sista minuten.

Under natten drömde jag om ett svart universum. En trappa flöt tyngdlöst i det svarta tomrummet och högst uppe på trappan fanns en stängd dörr. Under trappan fanns en dusch. Det fanns två utav mig där - ett Jag i kroppen och ett Överjag som inte hade någon kropp. Överjaget var nästan som om jag vore Gud eller något osynigt samvete i perifirin av mig själv. Jaget med kroppen var mer som mitt verkliga Jag och det var denna kropp som behövde duscha.


Jag valde att använda duschen under trappan och jag schamponerade och tvålade in mig ordentligt. Efter att jag duschat klart kom jag på att mitt överjag hade sagt åt mig att inte använda tvål eller schampo i duschen. Det var nämligen då att duschen var allergisk mot rengörande medel och rören smälte om sådant kom ner i avloppet. Jag fick en naturligtvis ångest över att jag hade gjort detta förbjudna och jag undrade vad jag skulle säga till Överjaget angående detta.

Jag spang upp för trappan och knackade på dörren varpå min pojkvän öppnade och frågade varför jag var så upprörd. När jag hade förklarat hela senariot för honom sade han lugnt - Men ljug då! Hon (överjaget) går nog på det och kan ändå inte motbevisa dig.


Sagt och gjort! Jag ljög och det gick alldeles utmärkt! Så slutade denna dröm lyckligt även om det nu innebar att jag var tvungen att ljuga för mig själv.

Kommentarer
Postat av: saralovisa

Haha illustrationen var magnifik! Åh underbart!

2010-12-31 @ 08:42:42
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin