Tips på slöjdade julklappar

Nu kommer jag inte att hinna göra detta eftersom att jag inte är tillräckligt snabb i slöjdhänderna ;) Detta betyder även att bilderna inte är mina egna. Fotografierna i detta inlägg är lånade från diverse olika sidor som jag inte kan adressen till. Jag ber om ursäkt för detta, men om ni bildgooglar efter bilderna så kommer säkert att hitta var de kommer ifrån.


Det första tipset passar nog bäst som julklapp till barn. Men jag hade blivit superglad av att få egenhändigt virkade gosaker trots att jag börjar närma mig 30 år. De fungerar ju faktiskt som prydnader också :)

Om man inte kan virka utan istället känner sig säkrare med nål och tråd så kan man även sy dem (se bilden nedan) Mumsich!

En annan slöjdgrej man kan göra är ståltrådsslöjd (även kallat luffar-konst/slöjd).

Ja, hugaligen om man ändå var tillräckligt ambitiös för att göra sig en ljuskrona i ståltråd! Det blir ett framtida projekt, uppskjutet på obestämd tid :P
För att göra ståltråden hållbarare/fastare så ska man lägga den dubbel, fästa ögelsidan i ett dörrhandtag (exempelvis) och sätta andra änden i en skruvdragar/borr-maskin och fräsa på. Då snurras den dubbel och blir hållbar och fast (detta har gjorts på ljuskronan).


Denna trådkorg tycker jag var så grymt vacker! Om man har ett vackert fat som inte har några vänner, då kan man göra en vacker fruktkorg av den.

Ja ja, det var mina slöjd-julklappstips. Det finns råmycket som man kan göra, men man ska ju ha tid och tålamod också ;)

Som vanligt går det att klicka på bilderna ifall ni vill se i större format.

Kommentarer
Postat av: Felix Vincent

Shit. Tänk vad man kunnat lära sig bra saker istället för att göra allt annat man gjort. :(

2009-12-18 @ 17:55:19
URL: http://felixvincent.blogg.se/
Postat av: erika

Vi har ju gjort bakelser i trolldeg & det funkade oxå bra :-) de är perfekta när vi dukar upp till teparty! När de går sönder är det bara att kasta & göra nya :-D jag gjorde vit trolldeg som vi målade med akryl efter att vi torkat våra bakelser i ugnen i en hel evighet!



Luffarslöjd är vinterns projekt för mej! Jag har gett mej faen på att skapa något vackert som kommer att få människor att tappa andan så de ramlar baklänges!



kram på dej kompis!!!

2009-12-18 @ 20:43:47
URL: http://www.metrobloggen.se/meja
Postat av: erika

Har du förresten gjort något norrsken?? Det är rätt roligt faktiskt :-) kolla högst upp i min högermarginal & klicka på bilden & testa vettja!



kramkramkram

2009-12-18 @ 20:52:50
URL: http://www.metrobloggen.se/meja
Postat av: Petra Nyberg

Morsan håller på med "luffarslöjd", hon är verkligen superduktig!

Urmysiga bilder.

Kram & trevlig helg!

2009-12-18 @ 21:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Följ min blogg med Bloglovin